denisenynke.reismee.nl

Naaaaaa, sowinjaaa, sebabi, tsi wawa

Het vorige verhaal is een illustratie van onze prettige reguliere weekenden in Tanzania. De volgende verhalen gaan over nog mooiere weekenden. Namelijk onze safari's naar de Serengeti en het weekend erna naar Rubondo Island. Wat een bofkonten zijn wij toch.

Tijdens een van voorgenoemde reguliere weekenden kwam er een voorstel van onze nieuwe vrienden uit Mwanza: 'wij gaan een goedkope safari regelen voor komend weekend, wie wil er mee?' Vol teleurstelling kijken wij elkaar aan. Dat gaat helaas niet. De ouders van Nynke komen dat weekend. Ook leuk, glimlachen wij zuur. Toch bleef het knagen, alle andere co-assistenten gaan wel. Een last-minute belletje naar pa en ma Nagtzaam, die op het punt stonden om in hun vliegtuig richting Dar es Salaam te stappen, met het voorstel voor een weekendje Serengeti, bracht de doorslag: 'Altijd doen!' zei Krijn. En zo gezegd zo gedaan. Na een heerlijk kort werkweekje van 4 dagen begaven wij ons naar Mwanza. Eerst Krijn en Rina ophalen (de tassen vol chocoladepepernoten, perfectekrulshampoo, soep en aardappelpureepoeder overnemend. Bedankt!), vervolgens overnachten in een superdeluxe hotel en om 6 uur sochtends stond de Safari Jeep voor de deur. Vol verwachting stapten we met zn vieren de auto in. Aan het einde van de ochtend stonden we voor de gates van de Serengeti, het grootste en meest beroemde National Park van Tanzania. En dat is niets teveel gezegd. Nog maar net door de poorten heen gaat het dak van onze jeep open, steken we onze hoofden boven de jeep uit en spotten we de eerste dieren: zebra's, giraffes, gnoe's en de enige echte Pumba (Timon hebben we niet gezien). Naaaaaa, sowinjaaa, sebabi, tsi wawa, de intro song van de Lion King hebben we vervolgens het hele weekend in ons hoofd gehad, maar ook Hakuna Matata en Can you feel the love tonight passeerden regelmatig de revue. Dit kon ook niet anders. Al rijdend door de eindeloze vlakten (oftewel Serengeti in Masaai taal) met steppegras, kleine poeltjes met de meest kleurrijke vogels en de typische afgeplatte Afrikaanse bomen kunnen wij geen genoeg krijgen van het spotten van nog meer dieren die we allemaal kennen uit de Lion King. Hippo's, olifanten, een aantal leeuwen en (it's your lucky daaayy, aldus de gids) een paar prachtige luipaarden in een boom, te mooi eigenlijk, bijna alsof ze 's avonds betaald krijgen door de parkbazen voor weer een dagje poseren voor de Mzungu camera's.

Ook de plek waar we bleven slapen was erg bijzonder. Vlak voor het slapengaan, na een fantastische avond met de vrienden uit Mwanza en andere coassistenten die al 2 dagen op Safari waren, stonden we oog in oog met een giraffe. Midden in het park, met niet meer dan een gammel tentje om ons heen, sliepen we tussen de dieren. Geen oog dicht gedaan door het klapperen van het kapotte tentzeil, sluipende voetstappen naast de tent en een tot nog toe nog onverklaard gebrom (een of ander gevaarlijk wild dier of pa en ma Nagtzaam? Suggesties nog steeds welkom). Na nog een mooie tweede safaridag waarin we onder andere weer een aantal leeuwen zien en een grote groep olifanten ontmoeten, begeven wij ons weer terug naar Sengerema (op 1 minuut na de laatste ferry gehaald, stress in Tanzania, het moet niet gekker worden!).

Alsof dit nog niet genoeg was, vertrokken wij na alweer 4 dagen werken naar het noordwesten van Tanzania. Rubondo Island is een groot eiland in het Victoriameer en in zijn geheel een National Park. Omdat het een geïsoleerd eiland is, is het een bijzonder ecosysteem, inclusief bijzondere diersoorten. Vooral de vogels zijn talrijk en je kan ze spotten in allerlei verschillende soorten en maten, kleuren en patronen. Naast de vogels kan je er ook olifanten, aapjes, krokodillen en hippo's tegenkomen.

Na een nat bootritje van een kwartier kwamen we, niet geheel droog meer, aan op het eiland. Ook hier stond een jeep voor ons klaar. Over de modderwegen reden we door het groene bos/jungle, wat kenmerken had van een regulier Nederlands bos, maar ook planten bevat die ons deed denken aan onze Jungle tochten door Mexico en Thailand. Vlinders in geel en zwart fladderden rondom de rijdende jeep totdat we aankwamen bij onze accomodatie: een aantal huisjes vlak naast een baai van het Victoriameer, inclusief een viertal hippo's die ons begroetten met hun gesnuif en gebrul. Maar het allerleukste was dat we de coassistenten uit Biharamulo, Sumve en zelfs helemaal uit Rubya zagen. Met zijn negenen hebben we een zeer gezellig weekend gehad, met veel kletsen, spelletjes en chips in de avonden. We vonden dat we dit wel verdiend hadden nadat we 5 uur lang door onder het dichte bos gelopen hadden en flinke sprongen maakten over de stenen in het water. Voor de jongeren op schoolreis van een secondary school waren niet de dieren de attractie, maar de wilde Mzungu's die daar vrij rondliepen. Met zijn allen moesten we op de foto. De meligheid sloeg na een paar uur flink toe (Nynke: hatsjoe! Denise: 'Polle! = gezondheid in het Swahili, neehee Pollen!).

Met zompige schoenen en roodverbrande neusjes kwamen we weer terug bij ons huisje. Maar dit was nog lang niet het einde van de safari. Na de lunch stonden er 2 bootjes voor ons klaar waarin we vervolgens nog een aantal uren lang de tijd hadden om vanaf het water dieren te spotten. Ook het rottende lichaam van een dode krokodil bleef onze ogen en neus niet bespaard. Deze diende ter illustratie van de illegale roof op dieren in het park.

Om voor zonsondergang terug te zijn bij onze huisjes, racede ons bootje over de golven, zodat we niet rond Hippo-time (vlak na zonsondergang komen de hippo's aan land om te eten, aaaah!) aan land zouden komen. Toen Denise het idee had dat ze bijna uit het bootje viel, was het gedaan met de lol, maar door dit dolle ritje, is haar bootangst alweer een heel stuk meer overwonnen. Toch was het meest enge toch wel het wandeltochtje door het donker van de gezamenlijke chillruimte naar onze huisjes. Door de duizenden vliegjes, hoofdlampje op, niet om je heen kijken en rennen, want elk geluid zou de hippo kunnen zijn die je op komt eten!

Stef

Hier zat ik op te wachten, klinkt weer geweldig! Ik ga denk wel jaloers op Rubondo Island, wat een diversiteit in zo'n land he. Droogte en Jungle... Nu snel de foto's checken,
x

Mai

wow.. gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf!!! :)

Aaltjen

Ik heb de CD van de Lion King er maar even bij opgezet, dan is jullie verhaal nog mooier! En ik ben verliefd op de mooie foto van de struisvogel. Wat een beestenboel. En waren de hippo's hongerig?

Mirte

Nice!

Erica

Hallo vlindertjes,

Jullie fladderen toch ook van het ene naar het andere avontuur. We smullen van jullie verhalen.....Echt subliem!

Doeiiiiiiiiiiii dikke knuffel

Niek

Tot snel giraffe, tot over 5 weken

Miranda Dings

Hoi dames,
wat een prachtige verhalen allemaal.
Dankzij jullie verhalen zie ik eens een heel ander Tanzania, dan we meestal op tv zien.
Wat een mooie ervaringen allemaal. Dit gaan jullie nooit meer vergeten.
Veel succes, en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal en foto's
veel groetjes, Miranda Dings, en natuurlijk ook van Frank, en kids.

Uncle Adrian

Great things to see and do
Keep going you 2 .
And what's next
I will keep watching
Adrian

Arthur & Nadine

In een woord: WAUW! en die foto's.... WAUW!

Marleen

Bootangst? Klinkt alleen maar geweldig daar!

Danielle (Daantje)

Super cool verhaal weer! Wauw, ik snap wel dat Niek de weken, dagen en uren aan het aftellen is (nog 4 weken en 6 dagen)!!!! Door zulke verhalen en avonturen wil niemand nog wachten om naar Afrika te gaan! Wij houden het hier wel bij het kijken van The Lion King 3D in de bios:-(
Maar Denise: Juan en ik gaan in december een half jaartje weg! Dus in juni kan ik je verhalen en foto's pas in real life gaan horen en zien: kan niet wachten!!!!!! Blijf genieten meiden, maar daar twijfel ik geen minuut over na het lezen van deze verhalen! Liefs, Danielle

Maartje

Wat smaakt een biertje voor de schrik dan lekker heh? Aankomend weekend gaan we het maar eens wat kalmpjes aan doen...just the normal stuff: gezellig eten, biertje en een dansje in Villa, uitslapen, ontbijt (pizza!!) en dan bruin bakken! Ik heb er al weer zin in. Tutaonana! kusX

Annie

Nou, jullie weten er wel echt van te genieten hoor!! Dat is levenskunst. Hier worden we wel jaloers van...

Tom

Heel vet allemaal ;) Klinkt beter dan de dierentuin haha :D

Carla van Hoek

Jeetje wat een belevenis, geweldig wat jullie allemaal meemaken. Geniet er maar van. Die tegenstellingen lijken mij ook erg moeilijk !!!!
Ik heb veel bewondering voor jullie,
heel veel groetjes vanuit Eindhoven.

Anne-Martine

Hahahahaha, wat een PRACHTIG open einde. Hebben jullie de auteursrechten voor een boek al binnengehaald? Ik snap niet helemaal wat er mis is gegaan.. heb een paar van jullie verhalen gemist, maar ben mij vluchtig aan het bijlezen. Fantastisch. Klinkt echt heerlijk allemaal.
Hier gaat alles in een sneltreinvaart. Niet alleen de uren en dagen, maar ook de ontwikkeling van ons eigen kleine twee-tandige (!) wildebeestje. Alles heerlijk. Maandag starten bij de huisarts. Toch even heel wat anders dan jullie avonturen! Geniet ervan.
Kus!

jibbe nagtzaam

Wow! Ik lig hier heerlijk bij mama in bed te genieten terwijl ze me jullie prachtige verhalen voorleest. Ik weet het wel het waren de geluiden van oma en opa in de bush bush! We gaan nu de mooie foto's bekijken. Ik zou graag bij je willen zijn tante nynke met alle mooie dieren om je heen. Blijf genieten,we genieten graag met je mee! Dikke kus en knuffel van jibbe

Ay Lien

Wat een geweldig verhaal! Serengeti, Lion King, hippo's (en chocopepernoten).. Ik ben jaloers!! Geniet ervan en veel liefs vanuit een koud Nederland.

xx

groetjes uit sumve

wij hebben nog geen chocoladepepernoot gezien. mooi is dat!!!!!!

Marloes

Jaloers!!!! Ik zou @random maar niet te erg missen hoor, met al deze prachtige verhalen hebben wij meer reden om jaloers te zijn dan jij denis! ;-) xxx

Vader Krijn

Alles wat jullie vertellen is slechts een fractie wat wij hebben beleefd. Vanuit een koud Maren-Kessel heb ik heimwee naar dat prachtige land. Ben onder de indruk wat jullie presteren...Petje af..We hebben een prachtige tijd met jullie gehad, nogmaals dank voor de super ontvangst..

juul

Wow echt super vet! Ben Jaloerrrrrrsss! :-)

Shirley

Aaaahhh hippo's! Zien er leuk uit, maar wil je toch niet van dichtbij zien gok ik zo :s
Ik krijg trouwens helemaal zin in de Lion King! Jammer dat jullie Timon niet hebben kunnen spotten, is altijd mijn favoriet in de dierentuin ;)

xx ook van erwin ;)

Mai IJ

Dag dames van het goede, relaxte Afrikaanse leven,
Jullie verhalen zijn echt een feest om te lezen. Vanuit mn bed, met de verwarming op 20 pik ik een beetje mee van jullie avontuur. Jullie schrijfstijl is zo super leuk dat ik het hier in Utrecht ook een beetje meemaak. Het klinkt als genieten, lol, avontuur en enorm mooi. Welverdiende weekendjes na het goede werk wat jullie daar samen doen. Ben trots en super blij voor jullie!
Hakuna Matata, x Mai
ps. ik met mn dyslectische hoofd dacht dat deze titel Tanzaniaans was, maar later ,véél later viel het kwartje of in jullie geval shilling;)Paaaaa

nicht Annemarie

Hallo Nynke en Denise!
Jullie doen het super. Alles meemaken wat er mee te maken is in Afrika. Erg leuk om steeds een verhaal en foto's van jullie te ontvangen. De foto's van de giraf, olifanten en het bad vol hippo's inclusief krokodil zijn top. Morgen ga ik met Ruben en Wouter de zebra's tellen! Veel groetjes van Annemarie