denisenynke.reismee.nl

Ijumaa, de beste dag van de week

Ijumaa, oftewel vrijdag. Het is het einde van de middag en we kunnen nog maar aan één ding denken: bijna weekend! Snel werken we nog even de laatste labuitslagen uit en sturen we de laatste genezen (of nog nét niet helemaal genezen, maar om ontslag zeurende) patiënten naar huis. Dan spoeden wij ons huiswaarts. Doktersoutfit uit, douchen, aankleden en tas inpakken. Toeet! Dat is de auto van Donald, onze taxichauffeur in Sengerema. Stipt om 4.30pm staat ie bij ons student docters house. Hop, tassen achterin, hoofddoekjes op en gaan! En Donald weet al precies wat we willen; zonder dat we het hoeven vragen duwt hij het cassettebandje in de speler en yesss, daar galmt de muziek van Westlife uit de speakers. Onder luidt meezingen begeven wij ons op de weg van Sengerema naar Kamanga. Dit ritje van 3 kwartier is ons favoriete momentje van de week. Meezingen met Westlife, terwijl we uitkijken over het heuvelachtige landschap van de regio van Sengerema. Langs de weg staan huisjes die we eerder alleen in het Afrika museum hebben gezien: lemen hutjes met rieten daken, afgewisseld door kinderen in schooluniform, pikipiki's (brommers) en daladala's. Wanneer we een vrachtwagen inhalen, is het een en al stof en zijn we blij met onze hoofddoekjes!

Einde van de weg: Kamanga. Voor ons komt de ferry al aangevaren op het water van het Victoriameer. Kaartjes kopen en snel erop. Het is gek maar toch wel fijn; omdat we blank zijn mogen we van de kapitein boven zitten waar de stuurhut is. Alleen toegestaan voor blanken en rijken. Beneden staan de rest van de passagiers, in en tussen de auto's. Ondertussen staat de zon al laag, en genieten van het prachtige uitzicht over lake Victoria. Helaas is het snel gedaan met de rust want 3 kwartier later meren we aan in Mwanza, de grootste stad in het noorden van Tanzania. Wazungu (blanken!), taxi? Howwayouu? En meer van de gebruikelijke riedel. We lopen vlug door naar de overkant van de weg om niet in de mensenmassa te hoeven lopen. We moeten hier goed op onze spullen passen. We hebben al 2 keer meegemaakt dat mannen op klaarlichte dag spullen uit onze broekzakken probeerden te grissen. Gelukkig zijn we nog niks kwijtgeraakt. Maar over het algemeen is Mwanza een relaxt, laid-back stadje met een redelijk klein centrum voor het aantal inwoners.

Na een paar minuten lopen zijn we bij ons cheap hotel aangekomen, begroeten we Maartje en Lisa; de co's uit Sumve, droppen we onze spullen en maken we ons klaar voor de avond. Lekker eten in het Tilapia hotel en onze werkweek bespreken met de andere co's! Tevens ontmoeten we daar de vrienden van Rosa,onze mede-co uit Amsterdam. Rijke jongens van Indiase afkomst, die vooral omgaan met elkaar en andere rijke mensen, maar wel geboren en getogen zijn in Tanzania. Met deze kerels brengen we het grootste deel van het weekend door op plekken waar gewone Tanzanianen nooit zouden kunnen/mogen komen. Aan de ene kant voelt dat gek, oneerlijk, maar aan de andere kant is het ook wel heel fijn om even niet nageroepen te worden en luxe te eten op een relaxte plek.

Op zaterdagochtend worden we gewekt door het gebrom van de generator van het Lake Hotel en het vrolijke getrompetter van mannen achterin een pickuptruck om een bruiloft te vieren. Het eerste wat we doen is naar buiten kijken. Is het bewolkt of schijnt de zon? In het laatste geval trekken wij meteen onze bikini's aan en begeven we ons zo snel mogelijk na het ontbijt naar het Tilapia hotel of Malaika Beach Resort om de rest van de dag in de zon te liggen, baantjes te trekken en drankjes te drinken. Inderdaad best decadent, maar o zo fijn om bij te komen van de drukke week. Als het bewolkt is slenteren we wat rond in het centrum en over de markt, en bezoeken we onze favoriete supermarkt de U-turn, met westerse producten inclusief Westerse prijzen.

Op zaterdagavond nemen onze nieuwe Indiase vrienden ons mee naar Villa Park, een club in Mwanza. Daar merken we dat deze kerels veel invloed hebben in de stad, want we mogen met zijn allen gratis naar binnen. Eenmaal door het poortje schalt de bongo flava al uit de boxen. De plaatselijke jeugd (voornamelijk mannen) dansen uitbundig op de muziek. Schudden met die billen en tegelijkertijd met zijn allen op een rijtje dansen. We focussen ons op de danspasjes en ondertussen proberen we niet tussen de armen van een enthousiast dansende neger te belanden. Ze willen allemaal wel even dansen met die Mzungu's!

Als we op zondag, heerlijk uitgerust en met rode wangetjes van ons dagje zwembad in de zon weer op de ferry terug zitten, zijn we weer helemaal opgeladen voor een nieuwe week in het ziekenhuis. Het is erg fijn dat we zo'n luxe weekend kunnen hebben, maar het staat erg in contrast met hetgene wat we zien in en om het ziekenhuis en gewoon op straat in Mwanza. Mensen die weinig bezitten, ziek zijn en soms zelfs geen geld hebben om eten te kopen. Ook dit gevoel laten we maar over ons heen komen en we proberen er niet al te lang over na te denken. Op maandag proberen we weer zoveel mogelijk te betekenen voor de lokale bevolking hier. Deze verschillen horen bij ons leven in Afrika.

PS Bedankt allemaal voor de leuke lieve berichtjes, we genieten er erg van om ze te lezen!

Esther

Wat een prachtig verhaal weer! Blijf lekker genieten, ervaren en cultuur snuiven :) xx Esther

Vader Krijn

Heb je al in Mwanza een goed restaurant ontdekt, dan gaan we daar de volgende week eten!!! Nog 3 nachtjes slapen en we komen eraan!!!!

Erica en Gertjan

Gelukkig dat er ook tijd is voor zo'n leuke ontspanning! Dat hebben jullie wel verdiend met al die tegenstellingen; de luxe, contra het overleven van de plaatselijke bevolking. Dat geeft jullie inderdaad weer de spirit om er voor ze te zijn. Chapeau ladies.
Superleuk verhaal ondersteund met weer mooie foto's.

Krijn en Rina, goede vlucht en héél veel plezier bij de meiden. Geven jullie een hele dikke knuffel aan onze Denise en natuurlijk ook aan Nynke. We houden ons altijd aanbevolen voor leuke/handige tips.

Kufurahia, salamu

Maartje

He meiden,
wat een prachtige beschrijving van de weekenden...Ik vond vorige week westlife ook echt het toppunt! hahah. Nog even werken vandaag en dan zie ik jullie vanmiddag weer in mwanza! Ik heb weer een paar mooie ziekenhuis verhalen... Gezellig!
tot straks, groetjes Maartje

Danielle

Wauw..............
Liefs, Danielle

Debby

Dat klinkt als een heerlijk weekendje.. Fijn om op deze manier bij te kunnen komen van het zware doktersleven! Ben benieuwd naar je nieuw geleerde moves Nyn, zodra je terug bent snel maar eens gaan schudden met die billen! ;)
Liefs! x

Sofie

Fijn dat jullie het zo leuk hebben! Klinkt inderdaad als een relaxed weekendje. Dat kunnen wij hier niet ;-)
Geniet lekker!
X

Arthur en Nadine

Hey Denise en Nynke! Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen. En het weekendje klinkt welverdiend. Veel succes en plezier weer! Groetjes uit spring roll country!

Mirte

Klinkt zo herkenbaar! Echt leuk om te lezen! Ken alle plekjes die jullie beschrijven, dus echt leuk!

Liefs,

Mirte

Tom

Mooi verhaal en ook lekker geschreven ;)
Lijkt me apart hoor die twee werelden!
X

Ex-Koos

Ik heb er zin in. Nog 3 weken de forens uithangen in Eindhoven, dan 4 weken belasting betalen vanuit Amsterdam en dan maar even kijken of jullie verhalen wel kloppen.

Groetjes van een ex-Werkeloos

Stef

Klinkt goed daar. Shaking & swinging in de clubs! Maar ook wel raar dat je zo de 2 werelden hebt (doordeweeks en weekends), wel goed van jullie dat je het over je heen laat komen. Morgen vertrekken onze folks al jullie kant op, leuk om weer bekende gezicht van thuis te zien! Heel veel plezier de tijd met vatie en moetie!
x

Peet

Wat schrijf je prachtig! Het leest zo lekker.
Groetjes ook aan Krijn en Rina, de bofkonten.
Heel veel plezier in Afrika!
Groetjes van Peet

Antoinette

Hallo Denise en Nynke,
Weer op de hoogte van jullie avonturen in Tanzania. Wel lekker, zo'n weekend. Zijn alle weekenden zo?
Ik vind het nog steeds te gek wat jullie daar doen en meemaken. Heel veel succes nogmaals en tot de volgende keer. Groeten van je tante Denise en de twee Jossen uiteraard. Good Luck!!!

Johan

Wat leuk! jullie hotel ziet er erg gezellig uit. Geniet ervan...

JohanOss

Nynke, complimenten met de interessante berichten.
Agaat en ik zijn in gedachten bij jullie.
Hoe staat het met de "gasten" uit Maren-Kessel?
Hartelijke groeten, je peetouders.

Jane Pfoster

Hoi Denise eindelijk heb ik tijd om je verhaal te lezen.
Ik geniet gewoon iedere keer als je weer wat te schrijven hebt. Wat jullie doen vind ik geweldig hoor.
Hoop dat je, als je tijd hebt, nog meer kan schrijven over je belevenissen daar..... Groetjes ook aan je vriendin Nynke en de anderen van je oom en tante uit Sittard xxxx Het beste wensen wij jou toe bye, byexxx

Bart Sprangers

Oh oh oh! ik lees jullie blog en ik heb toch wel vervelend nieuws voor jullie uit Ierland....

Westlife is uit elkaar! Dat meldt The Sun vandaag.

Sorry dames, ik weet dat het een verscheurend bericht is maar jullie zijn artsen in opleiding dus ik heb alle hoop dat jullie je wel weer kunnen oplappen.

Geniet ervan en veel plezier daar

Reinier en Lenie uit de Wieringermeer

Hi Nynke en Denise,
Wat maken jullie wat mee heel indrukwellend we volgen jullie via de mooie verhalen ,Rina en Krijn ook jullie verhaal hebben we gelezen geniet er maar van
Groetjes vanuit Noord Holland

Nicole Koppen

Hoi Denise,

Ik ben weer bij met lezen! Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Super dat je dit mee mag maken!

Vele groetjes van Nicole (moeder Jordy)

Stef

Wanneer komt er een nieuw verhaaltje, het thuisfront wil ook wat?!