denisenynke.reismee.nl

Een dag in het leven van een student doctor

5.30am: Voor dag en dauw worden wij gewekt door onze eerste natuurlijke wekker; het gejengel van een plaatselijke, vooralsnog niet gevonden moskee. 6.00am: Het plaatselijke kerkje laat weten dat de mis begint, om ons vervolgens nogmaals te wekken om 6.20am, wanneer de mis is afgelopen. De plaatselijke haan laat ook weten dat hij de nacht overleefd heeft (niet opgegeten door de honden of de legendarische draak oftewel, komodovaraan die ooit eenmalig door een van de student doctors gespot is). 7.00am: De échte wekker gaat. Tijd om op te staan. Met de slaap in onze ogen hijsen wij ons in onze witte broeken en slepen we ons naar de ochtend-overdracht in het ziekenhuis.

7.30am, nee 7.45am, overdrachtsruimte in het ziekenhuis: De aanwezige clinical-officers (een soort HBO-artsen), de (assistent-) medical officers en de student doctors staan op voor het gebed. Een onverstaanbaar gebed in het Swahili volgt, dat eindigt met een volmondig ‘ amen' . Snel slaan ook wij een kruisje. Vervolgens komt er het vaak net zo onverstaanbaar gebrabbel in het Engels van de Clinical Officer die in de nacht dienst heeft gehad. De verhalen van de opgenomen patiënten variëren van standaard malaria klachten, tot obstructed labour (een bevalling waarvan het kind maar niet wil komen) waarvoor een keizersnede, tot auto-ongelukken en vrouwen die mishandeld zijn door hun echtgenoten. Niets is hier te gek. Ondertussen worden er overal stoelen vandaan geplukt om de te laat gekomen stafleden ook nog een plekje te geven. Nadat de baas van het ziekenhuis zr. Marie-Jose de heilige woorden: kazi njema (werk ze!), uitgesproken heeft, begeven wij ons naar het ontbijt.

9.30am: eindelijk kunnen we beginnen aan de rondes op onze afdelingen. De vloeren zijn geschrobd en de patiënten liggen in hun bedden. De kunst is om de perfect nurse te vinden, die goed Engels kan, betrouwbaar is én zin heeft om te werken (en niet met de rest van de nurses mee wil naar de thee om 10.00u). Kortom, om 10.00am gaan we dan echt aan de slag met de visite op onze afdelingen met, als we geluk hebben de perfect nurse, met iets minder geluk een student nurse of in het ergste geval; een nurse die pijn heeft aan haar voeten (niet vooruit te branden die chick!). Iedere patiënt, hoe ziek of niet ziek hij of zij dan ook mag zijn, wordt in principe gezien door ons. Op de kinderafdeling wisselen de patiënten snel. Vaak knappen ze vlug op na een antibioticakuurtje bij een longontsteking of bij een malariabehandeling. Op de maternity zie je vrouwen met een pasgeboren kindje die 4 dagen na keizersnede lachend naar huis gaan. Ook liggen er veel zwangere vrouwen met malaria of een sickel cel crisis. Helaas zijn er ook veel vrouwen die een intra-uteriene vruchtdood hebben (een dode baby in de buik), vaak door een SOA of door een aangeboren afwijking.

Om 1.30pm spoeden wij ons huiswaarts, waar mama Elizabeth de warme maaltijd al klaar heeft staan. Mama Elizabeth kookt geweldig; gerechten van rijst met vis, of spaghetti met spinazie met altijd een heerlijke salade en fruit toe. We komen niets te kort! In de middag checken we vaak de labuitslagen die we die ochtend hebben aangevraagd of speuren we de handgeschreven boeken in het lab door, op zoek naar verloren bloeduitslagen. Soms vinden we ze, vaak ook niet. Maar hamna shida (geen probleem!), we vragen ze vol goede moed, gewoon opnieuw aan. Gedurende de dag dat we op de afdeling lopen, worden we af en toe geroepen voor wat acute dingen zoals een kindje met een epileptische aanval of een vrouw met een rottende wond na een keizersnede. Op dit soort momenten leren we goed om ons hoofd koel te houden. Vandaag merkten we hoeveel we al vooruit waren gegaan, toen we de nurses aanstuurden om diazepam (tegen epileptische aanval), adrenaline en een beademingsmasker te pakken voor een kindje dat niet zo goed ging. Dat hadden we 2 weken terug nog niet zo gekund.
Tegen het einde van de middag vinden we dat we klaar zijn met werken (eigenlijk is het werk nooit echt af). We leren dan ook echt om onze grenzen goed te bewaken, wat wij beiden in Nederland nog al eens moeilijk kunnen vinden. In de avond vermaken wij ons met series of filmpjes kijken (How I Met Your Mother, hilarisch, Mirte bedantkt!), muziek luisteren, tonijnsalade maken, kletsen en onze onderbroeken wassen (Martha wast alles, behalve natuurlijk onze smerige onderbroeken en sokken).

Vandaag hebben we zelfs voor het eerst onze hardloopschoenen uit onze backpacks gehaald en zijn we een blokje om gelopen (waar is onze conditie???). Terwijl wij puffend en zwetend over de rode zandwegen liepen, kwamen we halverwege bij een voetbalveldje waar 100en kinderen stonden te joelen omdat er net was gescoord. Toen de euforie wat gezakt was, kregen ze ons in het vizier. Hijgend en lachend renden we verder, gevolgd door tientallen kinderen in schooluniform, die ons vergezelden tot aan de ziekenhuispoort. Hilarisch!

Om 10.00pm is het alweer hoog tijd om onze bedjes in te duiken. Deet op, klamboes ingestopt, vallen wij moe van alle indrukken, maar zeer voldaan in slaap bij het geluid van vechtende honden, tsjirpende krekels, krolse katten en het gebrul van de draak. Weer bijna klaar voor een nieuwe dag in het ziekenhuis.

Johan

Wat super om te horen allemaal. Ik hoop dat jullie goed werk verrichten, toppie!

x Johan

Esther

Dag dames, wat een prachtig verhaal! Het lijkt bijna alsof ik er zelf bij aanwezig was, echt super. Blijf genieten en schrijven :) xx Esther

Mirte

Ja het zou geen echte Tanzania experience zijn zonder How I Met Your Mother..... Maar kijk af en toe ook naar de mooie sterrenhemel!

Inge

Hee dokters, wat een dag! Erg leuk om jullie verhalen te lezen! Liefs vanuit een zonnig Nederland (jaja, het was vandaag 24 graden!)

Gerben

Daar zou ik ook wel achteraan rennen denk ik.

g

Erica

Zo, wat een inspirerende werkdag, goed voor jullie ervaringen. Super hoor, meiden!
Dat hardlopen zal wel nodig zijn als ik dat eten zie die jullie voorgeschoteld krijgen van mama Elizabeth.
Dag lieve meiden, ik kan niet wachten op het vervolg.....
Denise, we bellen nog. X

Stephan

Heerlijk om te lezen!

Gertjan

Hallo Daktari's
Nou wat 'n drukke werkdag zeg! Leuk dat die jongetjes achter je aan gaan rennen, ik wed dat ze het langer volhouden dan jullie. Varanen schijnen wel voor te komen in Tanzania, maar ze zijn niet zo groot als die op de Komodo. Nu nog 'n foto als levend bewijs:-) Die Lasagna ziet er lekker uit en handig zo'n luikje naar de keuken zouden we bij ons thuis ook moeten hebben. Grroetjes en we bellen snel !!!

Vader Krijn

Wat een verschil, vandaag een rondleiding gegeven in ons nieuwe ziekenhuis en dan is de kloof toch wel erg groot,.
Nyn, Denise tot spoedig in Sengerema.....

Alie

Hey Nynke en Denise!!

Remember me?! =p (Edinburgh!)
Kom ik zo via via toch toevallig op deze pagina terecht =O..! Wat ontzettend leuk dat jullie in Tanzania zijn! Echt respect voor wat jullie daar doen! Heftige en adembenemende momenten als ik het zo lees.
Geniet van alles, een ervaring om nooit te vergeten, dat kan niet missen.

Liefs vanuit het hoge noorden ;),

Alie

(P.S.: Ben benieuwd op welke werelddeel ik over een jaar weer terechtkom als ik jullie op het net opspoor, jullie zijn niet bij te houden man! =p)

jane

Hoi, hoi....
Wat een belevenis hebben jullie daar. Echt knap hoor en dan zo vroeg opstaan.... Denise door de drukte met Debbie heb ik nu pas jullie verslag gelezen. Sorry.... Maar ik ga het vanaf nu volgen en lezen.... Nog een vraagje.... Wat doen jullie dan als er een dood kindje in de buik van de moeder zit? Een keizersnede misschien? Wat goed hoor van jullie beiden. Liefs xxxxx

Debbie

Heey,

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen. Hahaha wat ben ik blij, dat ik hier in Nederland woon, en niet daar ben bevallen. De kindjes zijn wel lief, dat ze mee rennen.
Denise heb je fotoos al gezien van je neefje Jaden?

xxDebbie

Bart

Wauw!

Er zijn toch van die programma's op tv waarbij 'helden' in het zonnetje worden gezet? Ik denk dat ik wel twee Hollandse meiden weet die daarvoor in aanmerking komen.

Goed dat jullie genieten! Niet TE vroeg naar bed hè Denise, een biertje is ook belangrijk. Is dan wel geen Sol maar Kilimanjaro bier klinkt ook als een fijne versnapering.

X
Bart

Kristine

Herkenbaar maar heel anders. haha

Juul

Wow heel bizar om te lezen hoe het leven daar is. Wel echt super stoer van jullie!
ps. nyn, misschien moet je de volgende keer je voetbal kunsten (LEES: je directe tegenstander het voetbal onmogelijk maken) laten zien. :-p
x

Marleen

Geweldig verhaal!!
Ps Vandaag laatste werkdag en geen gado-gadosoep meer gezien : (

Antoinette

Hallo Denise.
Wat stoer wat je daar doet. Het is echt dokterswerk geworden nu. Ik neem mijn petje af voor je. Ik wacht het volgende verhaal af. Veel groeten van ons. Keep on going.

Stef

Stoere chickies he, ff nog gaan rennen! Goed bezig. Wij (mam's, Gerben, Tim en ik) zijn vanmiddag sportief gaan zwemmen en kayakken in Maren. Echt leuke verhalen, leuk geschreven!

Corinne

Wat een verschil met het leven hier als arts-assistent! Geniet ervan dames!

Mai

Hey lieve meiden,

Ben jullie verhalen eens bij aan het lezen. Heerlijk :)
Zo ervaren wij hier vanuit Nederland ook een beetje Afrika. Heel veel succes en blijf genieten!

Xx

Mai IJ (de 'enige echte;))

Wow mieden, dit klinkt als girlpower. Niet dat de Spice Girls maar iets van jullie stoerheid in zich hebben, maar moest gewoon even een woord vinden om te omschrijven dat ik met diep respect jullie hylarisch geschreven verhaal heb gelezen.Geweldig dat jullie ondanks alle kei spannende en heftige dingen jullie hoofd toch grotendeels cool weten te houden en een " perfect co" zijn. Maar ja in het land van Moe-nie-worrie-nie ( ZA voor Maak je geen zorgen) kun je haast niet anders.
Vergeet na zo'n werkdag vooral niet te chillen want dat verdienen jullie!
Met trots zal ik jullie blijven volgen,
Liefs Mai
p.s. Mocht er nog plaats zijn in jullie backpack (of laat anders die hardlopschoenen lekker daar achter;)) neem dan voor mij zo'n lieve bruine scheet mee!