denisenynke.reismee.nl

Een verjaardag om nooit te vergeten.

Vanavond hebben wij geproost op het feit dat Sengerema Mission Hospital al één week ons nieuwe thuis is. En wat hebben wij veel meegemaakt de afgelopen week. Een indruk van al onze belevingen proberen wij hier voor jullie te schetsen.

Illustratief voor alles wat we meegemaakt hebben deze week, is de dag waarop Denise 25 werd (bedankt voor alle lieve felicitatie berichtjes iedereen!). Nynke en ik stonden die dag met zijn tweeen op de kinderafdeling. En het was meteen raak. Onze tweede patiëntje op de kinder-IC (een afdeling met zuurstof en iets meer verpleging dan op de gewone zalen), lag erg slecht. Waarschijnlijk was er sprake van ernstige malaria. Het ging zo slecht dat we op een gegeven moment moesten beginnen met hartmassage. Daarom moest het kindje meteen naar het operatiecomplex, om het een infuus te geven. Maar eigenlijk wilde de verpleegkundige niet mee naar buiten, omdat het regende (baridi!= koud!). Uiteindelijk toch in slakkentempo (pole pole) met het kind naar de OK. Daar doorgegaan met reanimeren, maar het kindje heeft het uiteindelijk helaas niet gered.

Ondanks dit voorval hebben we zeker nog iets moois kunnen maken van Denise’s verjaardag. Het omschakelen van minder leuke, naar leuke gebeurtenissen, gaat ons wonderbaarlijk genoeg redelijk makkelijk af. Tijdens de lunch mocht Denise zitten op een speciaal versierde verjaardagsstoel met daarbij een spatbril met slingers. ’s Avonds hebben we heerlijk Tanzaniaans chipsi mayaj (friet in een gebakken ei) gegeten, vergezeld door een ‘koud’ (lees : lauw) Kilimanjaro biertje.

Deze dag is een goede illustratie van het dagelijks leven in en om het ziekenhuis: Verpleegkundigen die vaak niet gemotiveerd zijn, patiënten die veel te laat worden binnengebracht, slechte logistiek en faciliteiten, moeizame communicatie enz. Het gekke is dat we er al snel aan gewend raken. Vaak zijn de dingen die je op een dag meemaakt erg heftig, maar we gaan maar gewoon verder. Zo gaat het leven hier, en we doen ons uiterste best om iets te betekenen voor de patiënten. In onze vrije tijd kunnen we gelukkig goed genieten van de leuke dingen hier in Afrika: de lekkere lunches die mama Elizabeth maakt, ontzettend lachen met de Amsterdamse co’s en genieten van de prachtige omgeving en de bevolking van Sengerema. Wanneer we het ritje van het ziekenhuis naar de ferry naar Mwanza maken, voelen we ons op ons best. Het gevoel om op reis te zijn en in Afrika te wonen, supervet! Het geeft ook echt een goed gevoel wanneer een kindje dat erg ziek werd opgenomen, met een grote glimlach op het gezicht het ziekenhuis verlaat.

Afgelopen weekend hebben wij ons goed vermaakt in Mwanza, de dichtstbijzijnde grote stad. Daar hebben wij ook de andere co-assistenten uit onze cogroep ontmoet, die nu ook in Tanzania zitten. Het was ontzettend leuk en vertrouwd om ze te spreken en ervaringen uit te wisselen. Mwanza is een grote stad, maar voelt erg relaxt, als een groot dorp. Nadat we zaterdag de hele dag in de stad hebben rondgelopen, hebben we zondag de hele dag op een ligbedje naast het zwembad van het Malaike beach resort gelegen. Heerlijk (Mirte, bedankt!)! Na dit weekend waren we weer helemaal opgeladen om vol goede moed de nieuwe week te beginnen. Denise staat de komende 4 weken op de kinderafdeling, Nynke op de Maternity (zwangeren, net bevallen vrouwen, pasgeboren kindjes). Het blijft nog erg wennen, maar elke dag leren we veel nieuwe dingen en gaat ons Swahili stapje voor stapje wat beter. We hopen dat deze stijgende lijn zich voortzet, en dat we over een paar weken vol vertrouwen, in goed Swahili en met veel kenni,s de visites op onze afdelingen kunnen doen. Wordt vervolgd dus…

We zijn allebei goed te bereiken op ons Tanzaniaanse nummers:

Denise: +255763304762

Tot schrijfs!

Liefs,

Denise en Nynke

Tom

Klinkt alsof jullie je al echt thuis beginnen te voelen in Tanzania! Nog even en we zien jullie niet meer terug? Zwaar is het wel zie ik, maar dat kunnen jullie dus wel aan. Nog veel werkplezier en maak zoveel mogelijk nieuwe dingen mee!

Groet

Esther

Jullie zijn er nog maar zo kort en hebben al zo veel leuke, bijzondere en indrukwekkende dingen meegemaakt. Wauw! Erg leuk om vanaf een afstandje mee te mogen kijken :)
Heel veel succes en plezier weer de komende week en ik ben benieuwd naar jullie verhalen! xx

Danielle

Denise, we hebben je verjaardag gevierd met taart!!!! Je hebt het smsje ontvangen he;-) Meiden, wat maken jullie veel indrukwekkende dingen mee zeg, pff, een hoop te verwerken na een dagje werken!!! Gelukkig lees ik dat jullie goed kunnen omschakelen. Die kwaliteit is ook wel nodig om te kunnen blijven genieten daar! Dus, blijf genieten, ondanks alle bijzondere heftige dingen die jullie zien, ervaren en meemaken!!! Denise, morgen zou ik eigenlijk met Niek gaan squashen, maar gaat helaas niet door! Nu moeten we snel een nieuwe afspraak maken, zodat hij natuurlijk wel in topvorm aankomt in december;-) Succes met alles en ik kijk uit naar jullie nieuwe verhaal!

Mirte

Hmm chipsi Mayaj met lauw Kili bier.... weet niet zo goed waarom, maar het klinkt heel aantrekkelijk!

Vergeet niet elke dag even naar de sterren te kijken!

Liefs,

Mirte

antoinette

Hallo Denise en Nynke,
Wat een ervaring is dit voor jullie. Het zal de moeite waard worden zo te lezen. Ik blijf jullie verhalen volgen. Veel succes en geniet ook van Afrika.

Marleen

Jeetje, wat heftig om zo'n kleintje te moeten reanimeren zeg. Goed om te lezen dat jullie verder toch vooral genieten van prachtig Afrika! xx

Wendy

Jullie maken echt vet veel mee! Echt heftig met dat kindje.. Fijn dat het goed met jullie gaat.. Ook de foto's zijn super leuk! Ben echt trots op je als ik naar die foto kijk met je dokters-outfit aan:) succes en geniet in t mooie afrika! xxxx

Erica en Gertjan

Meisjes, wat maken jullie veel mee. Mooi reisverhaal weer en ondersteund met leuke foto's.
Denise, doe de groeten aan Kristine. Leuk dat zij daar ook is. Take care.
Warme groet ook voor Nynke.

Arthur

Hey nynke en denise!! Wat een verhalen. Er zijn al wat meer verhalen uit 115 in Afrika te lezen her en der, maar het blijft iedere keer toch indrukwekkend.
Het feestje afgelopen vrijdag was FAN-TAS-TISCH. Jammer dat jullie er niet bij konden zijn. Maar de groep was goed vertegenwoordigd. En daar zijn foto's van. Onder andere van de tralala-song performance inclusief knipperhartjes, knipperkonijnenoren (ze bestaan) en foute zonnebril. Ik zal zoals beloofd nog wat foto's mailen, maar we zijn ze nog aan het verzamelen.
Heel veel succes weer en geniet van jullie grote avonTuur.
Veel groetjes!
Arthur

Lia Lobel (secr. geriatrie CWZ)

Hé dames, leuk om dit met jullie mee te beleven, ga het zeker volgen! Veel succes verder,
Groet, Lia

Uncle Adrian

Hi Nynke
I did add you again on my favorites
This means i will start keeping track of all your notes and at times send some reacties from us in Port Burwell
So succes with this study trip
Geraldine is going to China with a group of nurses (She has been in Peru,China and Mongolia before) Also she has a trip comming to Africa next year i think
This all has to do with educating the differend hospitals in intensive hart care procedures.
Wel good luck to both of you and till next time
Uncle Adrian

Pleun

Hallo Dames!
Wat een spannende verhalen. tjee dat is niet niks wat jullie allemaal meemaken! Tevens zijn de foto's prachtig! Geniet van jullie avontuur!
X pleun

Stephan

Wat een indrukwekkende verhalen, ik snap dat je snel heel veel leert. De frustratie kan ik me ook heel goed voorstellen, maar fijn dat jullie het zo naar de zin hebben daar:D

Kus stephan

Oom Kees,Tante Ria.

Wij zijn onder de indruk en super trots op Jullie allebei.
Heel bijzonder om Jullie te kunnen volgen in het verre
Afrika.Geniet van wat je ziet.Sterkte en alle goeds.
Wij steken een kaarsje voor Jullie aan.
Hartelijke groet uit Flevoland

Oom Kees,Tante Ria.

Wij zijn onder de indruk en super trots op Jullie allebei.
Heel bijzonder om Jullie te kunnen volgen in het verre Afrika...Geniet van wat je ziet.Sterkte en alle goeds.
Wij steken een kaarsje voor Jullie aan.
Hartelijke groet uit Flevoland.

Tante Ria

Heel dom van mij....
Voor het eerst een bericht(twee dus)op deze wijze verzonden en er valt niets terug te halen....
Excuus.
Voor jullie al het goede,wij volgen jullie leven daar
met veel belangstelling.

Ome Willem Nagtzaam

Geweldig dames wat jullie doen. Knap dat je de problemen zo goed verwerkt. Sowieso tof dat je deze ervaringen kunt opdoen. Ondanks het harde werken toch proberen te blijven genieten. Ik blijf jullie volgen. Heel veel succes!
groetjes.

marian en willem

denise(ken ik niet) maar nynke wel. wat is het geweldig om zo veel over jullie en het werken in het ziekenhuis te horen. zo leven wij ook met jullie mee. hier is het leven veel anders maar zo zien jullie eens wat. super zal het worden als rina en krijn jullie komen opzoeken. groetjes van de oud-buurtjes marian en willem hanegraaf

Annemarie

Hoi Nynke, en Denise
Wat ontzettend leuk dat jullie dit avontuur beleven.
Geniet van alle ervaringen!

Heel veel groetjes van ons
Annemarie, Patrick, Ruben en Wouter

mail@maxbrouwer.net

hé Nynke,

Indrukwekkend... ik ben trots op je..
Moet nog denken aan 6 jaar geleden toen je je Vwo diploma had gehaald en bij mij op de vlonder stond. Wens je heel veel kracht die je uit jezelf haalt en ook heel veel plezier. Vandaag zijn Max, Demi en ik bij je ouders. We hebben over de dijk gefietst.
xxxxxxxxxxxxx
Antoinette = Demi en Max

jane

Lieve Denise, heb je verjaardag helemaal vergeten. Nog v. harte gefeliciteerd ook namens oom Ben. Sorry hoor, maar volgens mij maak je daar samen met Nynke van alles mee en je leert er alleen maar van toch? Verder zijn we veel bij Debbie en Frans geweest om haar te helpen. Jaden heeft nu veel last van krampjes. Het is zo zielig als je hem hoort huilen, want eigenlijk huilt hij alleen als hij honger hebt en een vieze luier heeft. Debbie boft het is een gemakkelijke baby. xxxxxx