denisenynke.reismee.nl

Mambo! Poa!

Dit is de groet die we overal op straat horen en ons antwoord erop.

Andere varianten: how are you? Jambo! Mzungu! Rafiki. Karibu!I love you (slechts 1 keer gehoord, valtons beetje tegen). Slecht 1 keer Gime money (dat valt ons dan weer mee).

Afrika bevalt ons goed! We vonden het allebei spannender dan Azie of Midden Amerika, maar het is eigenlijk precies hetzelfde maar dan met veel donkere mensen die beetje op straat hangen.

Iedereen wil iets tegen je zeggen lijkt het wel! Allemaal op vriendelijke en eenniet opdringerige manier. Dus lekker gezellig Afrikaans. Als ze merken dat we net iets meer Swahili kunnen dan de gemiddelde tourist, zijn ze niet meer van ons weg te slaan en worden het er al gauw meer (record: in 5 minuten tijd 5 mannen om ons heen tijdens het kopen van een simkaart).

De typische afrikaanse tafereeltjes zijn al voorbij gekomen:

4 uur wachten op 1 stempeltje in ons paspoort, maar we hebben nu eindelijk ons residence permit!

Een aantal onverstaanbare belletjes met Afrikanen die vervolgens de hoorn ophangen als wij hen niet begrijpen.

Bij het helpen van het verkijgen van een simkaart toetsen een aantal afrikaanse mannen al heel slim hun telefoonnummer in onze telefoon en bellen zichzelf, zodat we nu al onze telfoonnummers aan aantal kerels kwijt zijn( we zijn gelukkig nog niet lastig gevallen).

' Rafiki' Riz die ons eerst uitvoerig waarschuwt voor oplichters om vervolgens zelf door de mand te vallen door meer geld te vragen voor onze ferrytickets. (5 dollars tax 'not included', jaja.....)

Inmiddels hebben we het drukke Dar verlaten en vertoeven wij op Zanzibar. Tijdens onze spice tour hebben we veel nieuwe medische inzichten gekregen: zo 'helpt' gember thee tegen een verkoudheid ' die gaat namelijk na het drinken van deze thee binnen 2-3 weken over!' Begrippen als niet-evidence-based en natuurlijk-beloop schoten door ons hoofd terwijl we vriendelijk glimlachten.

De Indische Oceaan is trouwens aan te raden. We hebben inmiddels de bounty plaatjes van dehelderblauwe zee en witte stranden zelf mogen aanschouwen. Heerlijk.

Maandag vertrekken we naar Sengerema om dinsdag onze rondleiding te krijgen en woensdag te beginnen! Foto's en meer indrukken volgen!

Liefs vanuit Zanzibar!

Denise en Nynke

Tom

Superrr vet! Dus de mannen zijn wel oke daar xD leuk dat het jullie zo bevalt daar. Nog veel plezier en werkze dames! Xx Tom

Marleen

Oh wat heerlijk, witte stranden en palmbomen.. Gelukkig hadden wij vandaag ook een beetje tropen in Nederland. 33 gr C op de thermometer op het balkon ;) Heel veel plezier op jullie eerste werkdag! xx

Helma

Ha meiden! Klinkt goed! Heel veel plezier en succes, XX

Roddy

Dames!
Hoe herkenbaar allemaal. Dat "Mzungu: I love you!" en "Give me (my) money!" zullen jullie nog wel vaker horen. Gelukkig gaat alles voorspoedig en zijn de eerste oplichters alweer ontmaskerd!
Tot snel in Mwanza!

Marloes

Wat een leuk verhaal al:-) en ben al jaloers op het bountystrand! We missen je al met de repetities hoor denise! Goeie reis verder en hopelijk tot het volgende verhaal:-)

Mirte

Dag dames,

Habari za bountystrand?

Klinkt heerlijk allemaal, en zooo herkenbaar. Geniet van Zanzibar!!

Veel liefs,

Mirte

Erica en Gertjan

En hebben jullie de medicijnen al op de zwarte markt verkocht? Scheelt jullie weer 20 kg.
Dus dat wordt in een rap tempo Swahili leren, als je niet opgelicht wilt worden.
Geniet nog maar van de Indische Oceaan straks is het werken geblazen!
Heel veel succes!
kura ya kisses

Kristine

Hey meiden,

Ondertussen zit ik lekker in ons nieuwe huisje. Het bevalt steeds beter. Tot heel snel. Ik ben jaloers op jullie bounty stranden. Ik zit hier nu een beetje in de regen. (beste fijn als ale het water op is, hihi)

Stephan

Heej Meiden! Wat een heerlijke verhaal, ik word er echt jaloers van. Helaas moet ik nog een half jaar wachten:( Geniet er maar van voor al het harde werken gaat beginnen!

Kus Stephan

Danielle

Klinkt goed Denise........Zanzibar, afrikaanse ritueeltjes en gewoontes: super leuk!!!!! Afgelopen weekend salsafestival gehad, dus zaten beeeeeetje in dezelfde sfeer als jij nu!!! Afgelopen vrijdag wilde ik heel lief pannenkoeken bakken voor Niek, maaaaar waren allemaal mislukt:-(((( Uiteindelijk is die kerel van je zelf maar pannenkoeken gaan bakken bij ons op zijn eigen super lekkere manier (bloem, melk en eieren!). Wauw, da kan die goed zeg!!!!!!!!!Geniet lekker he meis, succes met de eerste indrukken aankomende week! Hopelijk zetten jullie gauw de foto's erop, want ben benieuwd naar de foto's van Zanzibar!!!!! Groetjes, Daan

Ben&Jane

Leuk om al die verhalen van jullie te lezen. Geniet er maar van als het kan.... We volgen je wel hoor Denise. Heb ook op je facebook wat geschreven omdat je bijna jarig bent. Nogmaals van harte gefeliciteerd met je verjaardag. En een fijne dag toegewenst door je oom Ben en tante Jane... Liefs xxxxxxxx

Rosa

Wow wat een fotoos! Jaloersmakend! Thanx voor je lieve briefje op het kantoortje Nynke! Succes met de eerste dagen daar meiden en ik wacht al op jullie volgende verhalen en foto's!
Kus

Marco

Veel plezier daar en pas goed op.

(Dat van die gember ga ik onthouden. Geniale tip!)

Aaltjen

Dag stoere meiden!
Jullie verhalen brengen Afrika dichterbij, mooi om te lezen!
Nu snap ik dat je veel zin hebt dit land te ontdekken. En wow wat een mooie plaatjes. Omdat ik geen Swahili spreek bon voyage een veel succes en plezier. Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen.

Ay Lien

Hi meiden,

Leuk om iets te horen uit het verre Afrika! Hoe was jullie eerste werkdag gisteren? Hoop goed! Veel plezier nog en tot over een paar maandjes Nyn!
xx

Debby

Heerlijk Nyn! Klinkt al goed en het strand op de foto's is om jaloers op te worden.. Geniet ervan!
Ben benieuwd hoe het in het ziekenhuis bevalt, tijd voor een update! x

Erica en Gertjan

Lieve meiden,
Leuke foto's. Wij verlangen ook naar die mooie bountystranden!
Denise, fijn dat we met elkaar konden skypen op je verjaardag en dat jullie je draai hebben gevonden.
Suprise, suprise kijk op facebook (9/11)
xxx